PREDÁVKOVANIE VITAMÍNMI 1.časť

Pravidelné a dostatočné dopĺňanie vitamínov je pre správne fungovanie organizmu nevyhnutné. No aj príliš veľa dobrej veci môže niekedy uškodiť. V tomto článku vám problížime aké následky môžu mať pre vaše telo príliš vysoké dávky niektorých vitamínov a minerálov.

Predávkovanie vitamínmi, nazývané aj hypervitaminóza, je stav kedy máme v tele príliš veľa vitamínov, tento pojem sa používa najmä v spojení s vitamínmi rozpustnými v tukoch. O hypervitaminóze teda hovoríme pri vitamínoch A, D, E a K.

Vitamín A

Vitamín A e populárny pre svoju schopnosť posilnenia imunity, látkovej premeny v organizme a podporu kvalitného zraku. Je dôležité pravidelne dopĺňať jeho dostatočné množstvo do tela, čo je približne 0,7 – 1,2 mg denne, prekročenie tejto odporúčanej dennej dávky so sebou nesie isté riziká.
Dávky, ktoré prekračujú 3 mg denne, môžu spôsobiť:

  • bolesti hlavy,
  • únavu, slabosť alebo apatiu,
  • nechutenstvo alebo zvracanie,
  • vypadávanie vlasov,
  • suchú pokožku alebo suché pery.

Vitamín C

Vitamín C je pravdepodobne najpopulárnejší spomedzi všetkých vitamínov a to najmä vďaka jeho účinnosti pri obrane organizmu pred vírusmi a baktériami. Okrem tohto benefitu však vitamín C v organizme pôsobí aj pri mnohých iných procesoch, napríklad pri tvorbe kolagénu v tele. Jeho odporúčaná denná dávka je približne 90 mg. Vitamín C je rozpustný vo vode, ak ho má telo príliš veľa, jednoducho ho vylúči močom, preto je predávkovanie týmto vitamínom veľmi zriedkavé. Perfektným prírodným zdrojom sú napríklad citrusy, chili papričky alebo čierne ríbezle.

cecko

Dávky vitamínu C, ktoré prekračujú 2 000 mg denne, môžu spôsobiť:

  • hnačky,
  • nevoľnosť,
  • bolesti brucha a zvracanie,
  • tvorenie obličkových kameňov,
  • bolesť hlavy.

Vitamín D

Správna rovnováha a pomer prijímaných vitamínov je pre zdravo fungujúci organizmus kľúčový. Ak sa rozhodnete pre dopĺňanie vitamínov výživovými doplnkami, mali by ste sa vždy poradiť so svojim lekárom. Napríklad dopĺňanie vitamínu D môže bez dostatku horčíka spôsobiť ukladanie vápenatých solí vo vnútri ciev. Tento proces sa nazýva vaskulárna kalcifikácia a je to najčastejšia príčina úmrtia u ľudí, ktorí trpia ochorením obličiek. Táto kalcifikácia vzniká najmä u ľudí, ktorí okrem vyššieho množstva vitamínu D prijímajú aj veľa vápnika. Tejto kalcifikácii sa dá zamedziť prijímaním vitamínu K2. Odporúčaná denná dávka vitamínu D je približne 10 mikrogramov.
Dávky, ktoré prekračujú 100 mikrogramov denne, môžu spôsobiť:

  • nevoľnosť,
  • slabosť,
  • zvracanie,
  • zlyhanie obličiek.

Kombinácie vitamínov a iných látok

Nebezpečné nemusia byť len vysoké dávky samotných vitamínov, uškodiť vám môžu aj v kombinácií s inými látkami. Lekári napríklad neodporúčajú brať vitamín K1 v kombinácií s liekmi proti zrážanlivosti krvi, pretože vitamín K znižuje ich účinnosť. c e
Taktiež sa neodporúča počas chemoterapie užívať vitamíny C a E, pretože ich antioxidačné účinky, znižujú účinnosť samotnej chemoterapie. Ak užívate akékoľvek lieky, mali by ste sa o užívaní vitamínových doplnkov výživy, poradiť so svojim lekárom.