PREDÁVKOVANIE VITAMÍNMI 2.časť

V predošlom článku sme vám predstavili niektoré benefity, odporúčané denné dávky a rizikové dávky vitamínov A, C a D.
Vitamíny a minerály sú pre život všetkých živých organizmov nevyhnutné, treba však klásť dôraz na vyvážené a správne dávkovanie všetkých vitamínov a minerálov. Ľudský organizmus taktiež potrebuje iné množstvo rozličných vitamínov, preto by ste si pred zakúpením alebo požitím výživových doplnkov, mali zistiť odporúčanú dennú dávku, ktorú by ste nemali prekročiť.

Predávkovanie vitamínmi, nazývané aj hypervitaminóza, je stav kedy máme v tele príliš veľa vitamínov, tento pojem sa používa najmä v spojení s vitamínmi rozpustnými v tukoch. O hypervitaminóze teda hovoríme pri vitamínoch A, D, E a K.

B-komplex

B-komplex je súhrnný názov pre 17 rôznych vitamínov, ktoré sa spolu označujú ako vitamín B, najčastejšie sa však spomína len 8. Patria sem konkrétne tiamín, riboflavín, niacín, kyselina pantoténová, pyridoxín, biotín, kyselina listová a kobalamín. Vitamín B je nevyhnutný pri trávení potravy, premene tejto potravy na energiu a zabezpečuje nám psychickú pohodu. Organizmus si sám vitamín B vytvoriť nedokáže, preto je dôležité ho prijímať v dostatočných množstvách z potravy alebo výživových doplnkov.
Vitamín B nájdeme napríklad v celozrnných výrobkoch, mäse, vajíčkach, mliečnych výrobkoch, tmavej listovej zelenine a v ovocí (citrusy, avokáda, banány). Odporúčaná denná dávka sa pri B komplexe určiť nedá, nakoľko je to skupina rôznych vitamínov a z každého potrebujeme iné množstvo.

becko

Treba však myslieť nato, že priveľké dávky (nad 1000 mikrogramov/deň) kyseliny listovej môžu v tele spôsobiť vývoj nádorových ochorení, ak na ne máte nábeh. Kyselina listová sa taktiež odporúča pre tehotné ženy v prvom trimestri, kedy môžete vďaka nej pomôcť predísť rázštepu chrbtice. Neskôr sa však v tehotenstve neodporúča nakoľko môže u detí spôsobiť zvýšený výskyt alergií.

Opatrný by ste mali byť taktiež s pyridoxínom (B6), ktorého dávky nad 1000 miligramov denne môžu spôsobiť:

  • poškodenie nervov,
  • bolesť alebo tŕpnutie končatín.
  • nevoľnosť.

Dávky niacínu (B3), ktoré presahujú 50 mg denne môžu spôsobiť:

  • bolesti hlavy,
  • závraty alebo zvracanie,
  • poškodenie pečene.

K vitamín

Vitamín K je označenie pre 3 rôzne vitamíny (K1, K2 a K3). Tieto tri vitamíny sa starajú o správne fungovanie pečene a o efektívnu zrážanlivosť krvi. Vitamín K1 je taktiež dôležitý pri raste a vývoji kostí, čo je mimoriadne dôležité u detí. Odporúčaná dávka je približne 0,08 mg/deň a nájsť ho môžeme napríklad v zelenej listovej zelenine, rybách, mäse alebo vo vajíčkach. Vitamín K je rozpustný v tukoch, čo znamená, že organizmus ho nevie pri vysokej dávke jednoducho vylúčiť močom alebo potom, naše telo si prebytky tohto vitamínu ukladá, čo môže spôsobiť vážne zdravotné problémy.
Dávky vitamínu K, ktoré dlhodobo prevyšujú odporúčanú hodnotu, môžu spôsobiť:

  • anémiu,
  • žltačku.

kacko

E vitamín

Vitamín E je pre ľudský organizmus najvýznamnejší antioxidant. Je kľúčový pre udržiavanie kvality buniek a ich obnovu v prípade poškodenia. Taktiež pomáha organizmu bojovať s únavou a zlepšuje fyzický výkon. Odporúčaná denná dávka vitamínu E je 10 mg/deň, zvýšená dávka sa odporúča napríklad fajčiarom, ktorí často trpia jeho nedostatkom.
Výborný zdroj vitamínu E je napríklad zelená zelenina, orechy (lieskovce, mandle, pistácie) alebo oleje (sójový, slnečnicový, arganový)
Pravidelné dávky, ktoré prekračujú 1000 mg denne, môžu spôsobiť napríklad:

  • zvýšenú krvácanlivosť,
  • svalovú slabosť,
  • nevolnosť alebo únavu,
  • hnačku.