ČO JE TO HORČÍK?

Horčík, taktiež nazývaný aj magnézium, je spolu s draslíkom najvýznamnejším vnútrobunkovým minerálom a nachádza sa najmä v kostiach. Horčík sa podieľa na mnohých metabolických procesoch a zodpovedá za svalové sťahy srdca. Taktiež syntetizuje bielkoviny a kyseliny DNA a RNA. Magnézium podobne ako draslík zabraňuje ukladaniu vápnika, a tak zabraňuje tvorbe obličkových kameňov. Jedným z ďalších benefitov, ktoré magnézium pre organizmus prináša je úľava od psychickej a fyzickej záťaže. 

mg-clanok (1)

Účinky horčíku

Horčík je dôležitý pre správneho fungovanie celého tela, a tak by mal na jeho dostatočné množstvo v tele dbať každý. Môže vám priniesť úľavu, najmä ak ste v práci alebo celkovo v živote vystavený zvýšenej psychickej alebo fyzickej záťaži. 

Horčík vám môže pomôcť napríklad s:

  • premenou cukrov a tukov (najmä u diabetikov)
  • reguláciou vysokého krvného tlaku
  • intenzitou migrény a aj znížením frekvencie jej výskytu
  • svalovým napätím a kŕčmi
  • záchvatmi astmy a to zmiernením ich priebehu
  • úľava od menštruačných bolestí

 

Deficit horčíku

Deficit horčíku môže spôsobovať únavu, stres a nedostatok energie. Prejaviť sa môže aj svalovými kŕčmi, ktoré sú často prvým príznakom tohto deficitu. Keďže má horčík okrem fyzického zdravia vplyv aj nato psychické, jeho deficit sa môže prejaviť napríklad aj úzkosťami alebo depresiami. Dlhodobý nedostatok môže spôsobiť napríklad aj vysoký tlak, nespavosť alebo problémy s pamäťou. 

mg-clanok (2)

Dopĺňanie horčíka 

Horčík sa nachádza v mnohých potravinách, ktoré sú bežne dostupné. 

A to napríklad:

  • zelená zelenina
  • orechy, semená
  • celozrnné potraviny
  • strukoviny
  • droždie
  • kuracie mäso a ryby

 

Mnoho ľudí však v tejto dobe nemá pestrú stravu, ktorá by zaručovala dostatočný príjem vitamínov a minerálov, a tak i horčíka. Ak sa však rozhodnete konzumovať akékoľvek výživové doplnky, odporúčame zájsť k lekárovi na krvné testy, aby ste neužívali vitamíny a minerály, ktorých máte v tele dostatok.

Človek má prirodzene vo svojom tele približne 20 až 30 g horčíka. Odporúčaná denná dávka pre dospelého človeka je približne 300 až 420 mg.

Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.