ČO SÚ TO VITAMÍNY?

Vitamíny sú organické látky, ktoré potrebuje každý živý organizmus. Aj keď telo potrebuje niektoré vitamíny iba v minimálnych množstvách, je veľmi dôležité, aby sme ich pravidelne do organizmu dopĺňali v dostatočných množstvách.

V ideálnom prípade by nám na dopĺňanie všetkých potrebných vitamínov v potrebných množstvách mala stačiť pestrá a rôznorodá strava. To však u mnohých ľudí realitou nie je, mať každý deň v jedálničku dostatok zeleniny a ovocia je často finančne i časovo náročnejšie. 

vitaminy-clanok

Taktiež treba myslieť nato, že každé telo je jedinečné a niektoré skupiny ľudí potrebujú viac niektorých vitamínov a menej iných. Zvýšené množstvo vitamínov môžu potrebovať napríklad fyzicky aktívni ľudia, tehotné ženy alebo fajčiari.

Typy a funkcie vitamínov

Vitamíny delíme na dve skupiny:

Rozpustné vo vode: 

Vitamín B1 (Tiamín) - pomáha metabolizovať živiny a premieňať ich na energiu

Vitamín B2 (Riboflavín) - podieľa sa na vytváraní energie a trávení tukov

Vitamín B3 (Niacín) - pomáha metabolizovať živiny a premieňať ich na energiu

Vitamín B5 (Kyselina pantoténová) - podieľa sa na syntéze mastných kyselín

Vitamín B6 (Pyridoxín) - podieľa sa na tvorbe hemoglobínu

Vitamín B7 (Biotín) - podieľa sa na trávení mastných kyselín, aminokyselín a glukózy, taktiež prináša benefity pre vlasy, pokožku a nechty

Vitamín B9 (Kyselina listová) - zohráva dôležitú úlohu pri procese správneho delenia buniek

Vitamín B12 (Kobalamín) - kľúčový pre tvorbu červených krviniek a správne fungovanie celej nervovej sústave

Vitamín C (Kyselina L-askorbová) - jeden z najdôležitejších vitamínov pre naše telo, potrebný aj na premenu kolagénu

Rozpustné v tukoch:

Vitamín A - dôležitý pre zrak

Vitamín D (Kalciferol) - posilňuje imunitný systém, kľúčový pri vstrebávaní vápnika

Vitamín E (Tokoferol) - posilňuje imunitný systém, chráni organizmus pred oxidačnými procesmi

Vitamín K - reguluje zrážanlivosť krvi a podieľa sa na správnom vývoji kostí

vitaminy-clanok (1)

Nedostatok vitamínov

Vitamíny nám prinášajú mnoho benefitov, prečítajte si akými symptómami sa môže nedostatok konkrétnych vitamínov prejaviť.

Rozpustné vo vode: 

Vitamín B1 (Tiamín) - môžete pociťovať pálenie končatín, zrýchleným tepom, opuchmi na rôznych častiach tela alebo nevoľnosťou a únavou

Vitamín B2 (Riboflavín) - môžete prísť o apetít do jedla, objaviť sa môžu aj úzkostné stavy, suché pery a tvorenie kútikov

Vitamín B3 (Niacín) - prejavuje sa suchou pokožkou so zápalom, hnačkami a aftami 

Vitamín B5 (Kyselina pantoténová) - mravčenie v nohách

Vitamín B6 (Pyridoxín) - prejavuje sa celkovou psychickou nepohodou (depresie, úzkosť, podráždenosť a iné)

Vitamín B7 (Biotín) - deficit tohto vitamínu je veľmi ojedinelý

Vitamín B9 (Kyselina listová) - prejavuje sa chudokrvnosťou, celkovou fyzickou slabosťou, hnačkou a začervenaním celej ústnej dutiny

Vitamín B12 (Kobalamín) - prejavuje sa anémiou a neurologickými poruchami

Vitamín C (Kyselina L-askorbová) - prejavuje sa zubnými kazmi, opuchmi a krvácaním ďasien, taktiež zlou kvalitou pokožky a vlasov, pomalým hojením a oslabenými kosťami, choroba z tohto deficitu sa nazýva skorbut

vitaminy-clanok (2)

Rozpustné v tukoch:

Vitamín A - prejavuje sa zhoršeným zrakom v šere a suchou pokožkou

Vitamín D (Kalciferol) - ak nastane deficit u detí, následkom môže byť krivica, spomalený rast i nekvalitné zuby, u dospelých spôsobuje zvýšenú kazivosť zubov, mäknutie a väčšiu krehkosť kostí

Vitamín E (Tokoferol) - deficit sa prejavuje zhoršeným videním, poškodením sietnice a slabou imunitou

Vitamín K - prejavuje sa nízkou zrážanlivosťou krvi a následkom môže byť zvýšená tvorba modrín a podliatin, ale taktiež aj krvácanie z nosa alebo krvácanie ďasien

Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.