DEFICIT A ZDROJE VITAMÍNU C

Vitamín C, teda kyselina L-askorbová, sa v ľudskom organizme prirodzene nevytvára a preto je dôležité ju do tela pravidelne dopĺňať. Vitamín C je kľúčový pre tvorbu kolagénu a vstrebávanie železa. Predpokladá sa, že ako aj mnoho iných živočíchov, ľudia mali schopnosť si vitamín C v organizme sami vytvárať, avšak evolúciou sme o túto schopnosť prišli. 

Skorbut

Skorbut je ochorenie spôsobené nedostatočným príjmom vitamínu C. Jeho výskyt sa podľa nálezov datuje už do čias starovekého Grécka a Egypta. Prejavuje sa anémiou, celkovou slabosťou, vyčerpaním, opuchmi na niektorých častiach tela alebo vredmi v ústnej dutine. O  skorbute sme už mnohí počuli najmä v spojení s námorníkmi z približne 17.storočia, ktorí na tento nedostatok vitamínu C zomierali.

clanok-historia-a-deficit (1)

Ďalším známym výskytom tejto choroby je plavba moreplavca Vasco de Gama, ktorý kvôli tomuto deficitu prišiel o polovicu svojej posádky. Mnoho lekárov kedysi verilo, že skorbut je neliečiteľný, a tak námorníci neustále zomierali až do roku 1747 kedy lekár James Lind objavil schopnosti citrusových plodov. Netrvalo dlho a konzumácia citrónovej šťavy sa pre námorníkov stala povinnosťou.

Zdroje vitamínu C

Vitamín C sa vo forme kyseliny L-askorbovej vyskytuje v takmer každom ovocí a zelenine. Medzi hlavné zdroje patria citrusy (pomaranč, grep, limetka..), čierne ríbezle a zo zeleniny napríklad brokolica, zemiaky a kapusta. Množstvo vitamínu C v tomto ovocí a zelenine závisí od odrody, skladovania, spôsobu spracovania a ďalších vplyvov. Medzi živočíšne produkty s obsahom vitamínu C patria pečeň a obličky, avšak ich obsah vitamínu C je v porovnaní s rastlinnými zdrojmi veľmi nízky. 

clanok-historia-a-deficit

Medzi ovocie s najvyšším obsahom vitamínu C na 100 g patria jahody (53 mg/100 g) a pomaranč (50,5 mg/100 g) a zo zeleniny to je paprika (110 mg/100 g) a brokolica (90 mg/100 g).

Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.